Χριστιανική αγάπη...

2017-03-29 09:34

Διαβάζοντας το άρθρο του Δημήτρη Χριστόπουλου, του γνωστού καθηγητή της Παντείου, καταλαβαίνεις για πολλοστή φορά πόσο ώριμος και αναγκαίος είναι ο διαχωρισμός κράτους και εκκλησίας. Οι ηγέτες της ελληνικής Ορθοδόξου εκκλησίας μας, που απαιτούν και υπερασπίζονται για τον χώρο τους μια ιδιότυπη ασυλία και ανεξαρτησία σε όλα τα επίπεδα, ενώ συγχρόνως επιθυμούν να έχουν τον τελευταίο λόγο σε οτιδήποτε αυτοί θεωρούν ότι διασταυρώνεται με την εξουσία τους πρέπει επιτέλους να καταλάβουν ότι προς το παρόν έιναι δημόσιοι λειτουργοί και να αρχίσουν να συμπεριφέρονται αναλόγως. Αν δεν τους αρέσουν οι δεσμεύσεις που συνεπάγονται από την θέση του ανώτερου κρατικού λειτουργού και επιθυμούν διαφορετικά, ας ζητήσουν λοιπόν κι αυτοί το βελούδινο διαζύγιο μεταξύ κοσμικής και θρησκευτικής εξουσίας. 

Δυστυχώς η Εκκλησία μας έτσι έχει μάθει να λειτουργεί. Και οι εκάστοτε κυβερνήσεις από καταβολής του νεώτερου Ελληνικού κράτους φρόντισαν με επιμέλεια να ανέχονται και να συντηρούν αυτή την ιδιότυπη σχέση, επιτρέποντας στους λειτουργούς της εκκλησίας να εμπλέκονται αμέσως και εμμέσως με θέματα διακυβέρνησης, πολιτικών αποφάσεων και συγκρότησης προγραμμάτων. Ο Θεός της Ελλάδας στην πράξη... Θα περίμενε κανείς η πρώτη φορά Αριστερά να είχε κινητοποιηθεί ήδη με νομοθετικές πρωτοβουλείες προς την κατεύθυνση της θρησκευτικής χειραφέτησης του κράτους, μια και είναι δικό της αίτημα και προγραμματική διακύρηξη δεκαετιών. Άλλη μια απογοήτευση ανάμεσα στις πολλές που έχουν μαζευτεί... 

Ο Ανθιμος που παρεκτρέπεται και η Πολιτεία που αδιαφορεί

 

 

Ο αρχηγός ενός κόμματος, που βρίσκεται υπόδικος ως αρχηγός εγκληματικής οργάνωσης, επισκέπτεται με τη σύζυγό του, επίσης μέλος και βουλευτή της οργάνωσης που διώκεται ως εγκληματική, έναν ανώτατο ιεράρχη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας. Τα λένε σε όμορφο κλίμα, φωτογραφίζονται με αγάπη και η ζωή συνεχίζεται.

Με την πράξη του αυτή, ο ιεράρχης ουσιαστικά λέει στη Δικαιοσύνη, στο ποίμνιό του, στην κοινωνία όλη: «Δεν μπορεί εγώ, ένας άνθρωπος του θεού, να τα έχω καλά με κάποιον που διώκεται ως εγκληματίας. Επομένως εγκληματίας δεν είναι».

Το ερώτημα είναι αν μπορεί ο ιεράρχης να τοποθετείται έτσι. Ο φίλος Στρατής Μπουρνάζος έκανε λόγο για τον «ιεράρχη που εγκληματεί», καθώς η υποδοχή του ζεύγους των αρχηγών της Χρυσής Αυγής ουσιαστικά τους δίνει πιστοποιητικό χρηστότητας.

Ναι, η υποδοχή Μιχαλολιάκου και Ζαρούλια είναι μια αποκρουστική ενέργεια από αυτές που θέτουν υπό αμφισβήτηση το δημοκρατικό ήθος της Εκκλησίας της Ελλάδας. Από την άλλη, όμως, ας το ξανασκεφτούμε:

ο Ανθιμος είναι ένας υπερσυντηρητικός –να μην πω ακροδεξιός– ιερωμένος που είναι εμφανές ότι πιστεύει πως η θέση της Χρυσής Αυγής δεν είναι στη φυλακή, αλλά εκτός, πιθανώς στην κυβέρνηση. Εχει δικαίωμα ο Ανθιμος να το πιστεύει αυτό και να το προωθεί ή όντως εγκληματεί;

Η άποψή μου είναι ότι, επί του προκειμένου, ο Ανθιμος έκανε κάτι αισχρό αλλά μπορεί να έχει τα πιστεύω του, τα οποία είναι προφανές ότι δεν είναι δημοκρατικά.

Τούτο είναι τραγικό, αλλά, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, έτσι είναι: η Εκκλησία της Ελλάδας δεν πέρασε καμία Μεταπολίτευση και για τον λόγο αυτό κάποιοι ιεράρχες μας δεν δείχνουν την παραμικρή συστολή όταν επιθυμούν να δείξουν την προτίμησή τους στην Ακρα Δεξιά. Συμπεριφέρονται ακριβώς όπως οι λοιποί νοσταλγοί της χούντας στα καφενεία της χώρας.

Ο Ανθιμος δεν πρωτοτυπεί εδώ. Εχουν προηγηθεί πολλοί άλλοι: ο Πειραιώς α λα μπρατσέτα με το νούμερο 2 της Χρυσής Αυγής να υποβάλουν μήνυση σε βάρος των συντελεστών της παράστασης που η Χρυσή Αυγή ματαίωσε στο θέατρο «Χυτήριο» το 2012. Αν, τέλος, ο Αμβρόσιος Καλαβρύτων ήταν νεότερος… ώς και στα τάγματα εφόδου θα τον είχαμε δει.

Το ότι κάποιοι ιεράρχες ανήκουν στην Ακρα Δεξιά είναι πρόβλημα της Εκκλησίας που το ανέχεται. Το πρόβλημα της Πολιτείας είναι όταν χρησιμοποιούν τη δημόσια εξουσία τους για να προπαγανδίσουν θέσεις που ωθούν στη βία, τη μισαλλοδοξία και τον ρατσισμό. Το πρόβλημα της κοινωνίας είναι όλα αυτά μαζί.

Το πιο ανησυχητικό επί του προκειμένου λοιπόν δεν είναι μόνο η συμπεριφορά του ιεράρχη, αλλά η θέση του ως εκ των ιθυνόντων μιας Εκκλησίας που δεν είναι ιδιωτική υπόθεση των πιστών της, αλλά κρατική υπόθεση της Ελλάδας. Και αυτά τα δύο δεν μπορούν να διαχωριστούν καθώς συναντιούνται στο πρόσωπό του.

Για να μπορεί ο (εκάστοτε) Ανθιμος να εκφράζει δημοσίως τη συμπαράστασή του, με την ελευθερία που αρμόζει στον καθένα μας, στους χρυσαυγίτες, δεν μπορεί να είναι κρατικός λειτουργός.

Θα πρέπει να αποδεχτεί δηλαδή ότι δεν γίνεται να λέμε και να κάνουμε ό,τι θέλουμε μισθοδοτούμενοι από το κράτος και αξιοποιώντας τα μοναδικά προνόμια που καθιστούν την Εκκλησία τμήμα του. Ούτως ή άλλως, το γεγονός είναι πολιτικά ξεδιάντροπο. Το ότι επιπροσθέτως ο Ανθιμος είναι κράτος, το κάνει θεσμικά εφιαλτικό.

Την συνέχεια του άρθρου, εδώ: www.efsyn.gr/arthro/o-anthimos-poy-parektrepetai-kai-i-politeia-poy-adiaforei